Snö??!!??

Idag när jag vaknade och tittade ut genom fönstret så var det helt vitt. Det kom som en liten chock för man hade inte fått en minsta lilla förvarning om att det skulle komma snö. Tyvärr så blev inte mina lektioner inställda på morgonen även om jag hoppades på det.

Under eftermiddagen idag hade vi en tävling mot King's College här på skolan. Deras team bestod av 3 killar och typ 7 tjejer så det blev inte mycket till motstånd. Dert kändes lite orättvist när det hade ett så litet team men men. Jag simmade i alla fall 200 och 500 frisim. Med tanke på att jag har varit förkyld de senaste dagarna så gick det över förväntan idag. Jag vann båda grenarna och var väldigt nära mina bästa tider. Nu har vi bara en tävling kvar här på hemmaplan och den äger rum på tisdag då vi möter William Paterson University.

Onsdag

Då är man tillbaka i skol lunken eller vad man ska kalla det. Även fast det bara är andra veckan så har jag väldigt mycket läxor. Jag har i princip spenderat hela kvällen åt läxor och det finns forfarande mer att göra. Men det är nog lika bra att vänja sig för det kommer nog att vara så här, om inte värre, under hela den här terminen. Under kvällen har jag pluggat Business Law och jag kan väl inte påstå att det är någon favorit. För det första är boken super tjock (tänk er en och en halv Stieg Larsson i tjocklek ungefär) och det är bara en massa begrepp som man måste lära sig.

Imorgon har jag två lektioner på förmiddagen och sen är det dags för tävling på kvällen. Vi möter King's college här på hemmaplan. Dock vet jag inte om det blir så mycket till tävling eftersom de bara har typ fem killar på deras team. Det kommer med stor sannolikhet att bli en stor seger till oss, och då kommer ändå fem av våra killar inte ens vara med eftersom de måste gå på lektioner under kvällen.

Tävling!

Igår hade vi en tävling mot "Pace University" och "University of Bridgeport". Vårt kill team vann mot båda skolorna medans tjejerna förlorade mot båda skolorna. De flesta av oss var väl ganska slitna igår under tävlingen eftersom vi har tränat på väldigt hårt den senaste veckan, för just nu ligger allt fokus på den sista tävlingen som kommer i slutet på februari. I alla fall så fick jag simma långt igår på tävlingen. Jag simmade 1000 frisim vilket jag inte har gjort på mer än ett år. Och sen simmade jag 500 frisim, något som jag är lite mer van vid. Under 1000 igår så hade de andra skolorna ingen som simmade så det var bara jag och en annan kille från vår skola. Därför var det lite ensamt att simma men jag lyckades ändå simma 30 sekunder snabbare än min bästa tid och vann gjorde jag också även om det inte var speciellt mycket motstånd. På 500 simmade jag lite långsammare än min bästa tid men det var ändå helt okej med tanke på hur hårt vi har tränat den senaste veckan.

På kvällen efter tävlingen bestämde vi oss för att åka och bowla. Vi var 10 personer från teamet som åkte iväg och gissa vem som vann?

Roligt värre!!

Idag började skolan på allvar för mig. Jag hade tre lektioner, två på morgonen och en under kvällen. Alla lektioner verkar helt okej men det känns som att jag kommer ha mycket att göra eftersom jag läser en extra kurs den här terminen. I alla fall så hade jag väldigt roligt under min sista lektion för dagen. Det var en äldre asiatisk professor och till en början kändes hon ganska tråkig och nästan lite sur men jag tror aldrig att jag har skrattat så mycket udner en lektion förrut. Jag kan inte riktigt förklara vad hon gjorde som var så roligt men hon var helt enkelt lite galen och det var väldigt oväntat att hon skulle vara rolig. I början verkade det inte heller som hon försökte vara rolig men det var hon.

Efter min lektion så hade vi en annan spelkväll med teamet. Dock så klarade vi oss ifrån tillsägelser den här gången. Nu ska jag snart sova och sen har jag veckans sista lektion imorgon bitti.

Back to reality!!

Idag var det tillbaka till verlkigheten som gällde. Jag hade en lektion under morgonen och det var lite segt att komma upp. Lektionen som jag hade var International Business, en ganska viktig kurs för mig eftersom det är mitt huvudämne eller major som det heter. Men eftersom det var första lektionen idag så gick hon bara igenom kursens innehåll och vad som ska göras under terminens gång. Det känns som en intressant kurs men jag tror att professorn kan vara ganska hård men det ska nog gå bra.

Nu ör det bara några få vekor kvar tills vår sista stora tävling för säsongen och det är viktigt att hålla sig frisk och i god form. Därför blir det inget festande för vår del inom den närmsta tiden. Tisdagar är dock en utav de stora "party dagarna" här så Rachel som är kapten för teamet kom på iden att vi skulle ha en spelkväll istället. Så vi var ett gäng från temaet som samlades under kvällen och spelade lite spel vilket var väldigt kul. Det lite komiska var att under tiden som vi spelade så fick vi en tillsägelse om att vi var för högljudda, något som vanligtvis annars händer när man har fester. Men vi som var duktiga och skulle undvika att festa på kvällen blev tillsagda i alla fall. Det var ju ingen big deal men det var lite roligt.

Inflyttningsdag

Sedan vi kom tillbaka från Florida så har det varit väldigt tomt på skolan men idag är stora inflyttningsdagen då alla andra flyttar in på skolan igen. Även om det har varit ganska skönt att ha hela rummet helt för sig själv så ska det bli roligt med lite mer liv och rörelse här.

Idag är också sista dagen på lovet för imorgon börjar nämligen skolan igen. Usch. Jag kan väl inte påstå att man är speciellt sugen på att återgå till lektioner och pluggande. Men jag får i alla fall en mjukstart. Jag har bara en lektion imorgon och sen är jag ledig på onsdag så det kunde ha varit värre.

Florida del 3

10-12 Januari

Under de sista dagarna så blev vädret lite bättre men det var kallt på morgonen så några ytterliggare träningar blev inställda. Lite typiskt så var det finast väder den dagen då vi skulle åka hem men eftersom flyget inte gick förrens på eftermiddagen så hade vi lite tid att ligga vid poolen innan det var dags att åka. Under hemresean blev den en liten försening men till slut var vi tillbaka i kalla New Jersey och tillbak på skolan.

Sammanfattningsvis så har vi haft väldigt roligt under veckan i Florida dock så kunde det ha varit klart bättre om vädret hade varit bättre. Totalt blev fyra träningar inställda för att det var för kallt så på det sättet blev det ju ett litet misslyckande. Så nu ser vi fram emot nästa år och nästa träningsläger då vi förhoppningsvis har mer tur med vädret.

Florida del 2

7 januari

Det här var en av de bättre dagarna som vi hade när det kommer till väder. Det var soligt och hyfsat varmt. Efter vår träning på morgonen kunde vi ligga ute vid poolen och sola, vi gick också ner till stranden ett tag innan det var dags för nästa träning. Vid den här tiden var man rätt så sliten i kroppen. Det känns ordentligt när man tränar två gånger om dagen och extra mycket när vi dessutom tränar i lång bassäng.

Under kvällen så utforskade vi området kring hotellet lite. Det vill säga, vi gick till de två surf shoparna som låg några hundra meter från hotellet. Förutom det så fanns det inte så mycket runt omkring hotellet förutom massa snabbmatsställen. Efter den lilla shopping rundan eller vad man nu ska kalla det, drog vi oss tillbaka till hotellet.

8 Januari

Idag hade vi träning på morgonen som vanligt. Sedan var det planerat att vi skulle ha en tävling mot ett team från Ohio som också var här på träningsläger. Dock så skulle det bli väldigt kallt under eftermiddagen och kvällen och coachen ville inte att vi skulle vara ute och bli kalla och därför ställde han in tävlingen. Jag tror inte att det var någon som var speciellt taggad på att ha en tävling i alla fall så det var ett ganska glatt besked. Dessutom ställde coachen in båda träningarna på lördagen för att det skulle vara väldigt kallt då också. Så vi fick en och en halv dag ledigt från träning men det fanns inte jätte mycket att göra eftersom vädret var så pass dåligt.

Under fredagskvällen bjöd hotellet hela teamet på pizza. De hade beställt massor med pizza och vi åt oss mätta och belåtna.  Sedan på kvällen kunde vi på teamet ha en liten fest eftersom vi inte behövde gå upp tidigt morgonen därpå.

9 Januari

Idag hade vi som sagt en helt ledig dag från träning så först och främst kunde vi ta en lång sovmorgon. Under dagen fanns det inte speciellt mycket att göra eftersom det var både kallt och regnigt. Coachen hade ordnat en buss som skulle åka till en galleria så vi bestämde oss för att åka med i brist på annat att göra. Vi gick runt där ett tag, käkade lunch och åkte sedan tillbaka till hotellet. Väl på hotellet bestämde vi oss för att bada i bubbelpoolen och den stora (och kalla) poolen.

Fortsättning följer.....

Florida

Då är man tillbaka i New Jersey igen efter ett roligt men något misslyckat träningsläger. Eftersom jag inte har kunnat/hunnit skriva under veckans gång så kommer det här en liten sammanfattning av vad som har hänt dag för dag.

5 Januari

Vi var tvungna att vakna tidigt tidigt för att åka till flygplatsen och detta var ju extra jobbigt för mig eftersom jag dessutom var lite jet lagad efter min tripp från Sverige.  I alla fall så lämnade vi hotellet och åkte till skolan där en buss stod och väntade på oss. Efter lite mindre än en timmes bussresa var vi framme vid LaGuardia Airport och redo att checka in. Efter incheckning och säkerhetskontroller hade vi tid över för att käka lite frukost på flygplatsen. Sedan var det då dags för själva flygresan. Jag kan väl inte påstå att jag var speciellt taggad på att flyga igen eftersom jag dagen innan inte hade gjort annat än att sitta på ett flygplan. Dock så gick den här flygningen aningen fortare och var utan förseningar dessutom.

Väl framme i Florida var det soligt men ganska kyligt. Vi landade i Orlando och fick åka buss i cirka en timme innan vi kom fram till Cocoa Beach där vårt hotell låg. När vi kom fram till hotellet slängde vi av oss väskorna och gick och åt direkt för vi var alla vrål hungriga. Efter att vi hade fyllt upp våra magar så bestämde jag, Jenny, Bethany och Kyle att det kalla vädret inte skulle stoppa oss, så vi drog på oss badkläder och gick ner till stranden. Vi hade bestämt att vi inte skulle lämna Florida utan att ha doppat oss i havet. Så sagt och gjort sprang vi alla ner i det svin kalla vattnet och doppade oss.

Resten av kvällen tog vi det lugnt på hotellet för alla var ganska slitna efter den långa dagen.

6 Januari

Idag var första träningsdagen och det skulle bli lite spännande och se hur det skulle gå att träna utomhus eftersom det var ganska kallt. Varje dag hade vi två inbokade träningar, ett pass på morgonen och ett på eftermiddagen. Vi tog en buss från hotellet och det tog ungefär 20 minuter att komma till poolen. Det var inte speciellt varmt i luften och det var lite av en pina att hoppa i vattnet. Docka var det en uppvärmd pool men det var fortfarande väldigt kallt och när träningen var över fick man snabbt hoppa upp och sprinta till omklädningsrummet.

Eftersom det var kallt under nästan hela vår vistelse så kunde man inte direkt bada i hotell poolen speciellt mycket, men det fanns också en varm utomhus bubbelpool på hotellet och den fick vi desto större användning av. Jag tror att vi var i den bubbelpoolen minst en gång varje dag.

Fortsättning följer.........

Framme

Nu är man då äntligen framme på hotellet och jag är ganska trött för det har varit en väldigt lång dag. Min första del av resan som gick från Arlanda till Köpenhamn gick bra. Planet gick i tid och det skulle inte bli några problem för mig att hinna med flyg bytet. När jag kom till Köpenhamn så fick jag gå hur långt som helst för att komma till andra gaten där New York planet gick från. Väl där möttes jag av en lång lång kö som visade sig bero på extra säkerhets kontroller som de har infört på alla flygningar till USA. Kön gick otroligt lågngsamt och det tog drygt en timme innan jag kom fram tilll själva kontrollen. Först fick man skicka igenom handbaggaget genom en scanning efter det blev man visiterad och sedan öppnade de handbaggaget och tog ut och kollade igenom allting. Detta gjorde det för alla passagerare vilket tog väldigt lång tid. När jag väl hade kommit på planet så fick man vänta i cirka en och en halv timme innan alla passagerare var klara med kontrollerna och planet kunde lyfta. Dock så gick flygningen lite fortare så i slut ändan blev det bara en dryg timmes försening.
När jag skulle vänta på mina väskor var jag väldigt nervös att jag inte skulle få dem igen men efter öång väntan så kom båda mina väskor.

Efter detta kunde jag lämna flygplatsen och ta tåget till Mahwah. Efter cirka en timmes tågresa kom jag fram till tågstationen och där väntade Jenny och Bethany som körde mig till hotellet. Väl framme på hotellet har vi mest tagit det lugnt och jag har packat om min väska inför Florida.

En liten rolig sak var att när killen i receptionen på hotellet hörde att jag var svensk så började han babbla på på svenska. Det visade sig att han hade varit i Sverige i 13 år och han gick bakom och hämtade en tub Kalles Kaviar som han ville visa mig.

Nu väntar Florida tidigt tidigt imorgon bitti. Klockan halv sex på morgonen ska vi åka buss till flygplatsen och då beger vi oss till lite varmare breddgrader i alla fall.