You know you are from Sweden when IKEA is home away from home!

En sak som är ganska roligt och som jag har kommit att tänka på, är hur ens inställning förändras beroende på var man är. Jag har ju bott i Sverige i 19 år nu och visst det är ett bra land men många kan nog hålla med mig om att man ibland tycker Sverige är tråkigt och litet i jämförelse med resten av världen. Det är ju lite den inställning som gjorde att jag ville plugga utomlands för hemma i Sverige känns ju USA så mycket coolare. Jag menar vilket låter coolast: ”jag pluggar på college i New Jersey” eller ”jag pluggar på högskola i Örebro” (jag vet inte varför just Örebro men ni förstår vad jag menar).

Men sen när man väl åker till USA och korsar gränsen så händer något. Då blir man plötsligt mer patriotisk och hävdar att Sverige är rena rama paradiset. Jag menar om folk frågar mig något om Sverige så marknadsför jag ju Sverige på ett bra sätt. Plötsligt blir man också jätte stolt över allt som är svenskt och så fort vi passerar en IKEA eller HM så är jag snabbt där och uppmärksammar alla om att det är Svenskt. Sverige låter inte längre litet och tråkigt utan exotiskt och spännande. Pratar man med någon här så är det ju uppenbart vad som låter coolast mellan: ”I live in Sweden” och ”I live in North Jersey.”

Dessutom har jag ju en stor Svensk flagga ovanför sängen här på skolan men hemma har jag istället en bild på New York ovanför sängen.

 

Passar på med lite bilder på mitt rum.

Allrummet


Kommentarer
Postat av: Anonym

Allrummet ser lite kalt ut, har ni inte bo:at in er där? Ser att du inte bäddat sängen :-)



mamma

2009-09-21 @ 16:15:56
Postat av: Joppran

Jojag vet, den där bilden är från när vi flyttade in så det ser inte riktigt lika kallt ut nu.

2009-09-21 @ 17:07:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0